Skip to content

Gjesteinnlegg: Sertifiseringer på 123!

Under eksamensoppgaven i valgfaget Varehandel: Bærekraftig og digital på Høyskolen Kristina har vi tatt i bruk Google Garage og Google Analytics. Dette er programmer som skulle være til hjelp og tas i bruk gjennom hele oppgaven, som gikk ut på å lage en digital strategi og analysere en valgt blogg.

Google Garage var et enkelt kurs mens Google Analytics bestod av 5 ulike deler. Nedenfor skal vi skrive litt om hva vi har lært av å ta disse sertifiseringene.

Da vi fikk eksamensoppgaven utdelt var vi veldig skeptiske, ettersom det stod at vi måtte gjennom en rekke kurs. Men dette er ikke noe å grue seg til. Ved hjelp av google og deres videoer ble det ikke like tungt som vi trodde. Videoene er noe man må igjennom om man skal kunne svare på de enkelte spørsmålene. Disse er klare og tydelige, noe som fører til at vi sitter igjen med en positiv følelse ettersom man slipper å lese seg mye opp på stoffet for å kunne svare.

Google Digital Garage: Hvordan fungere dette?

  1. Se intro filmen innen det teamet du velger.
  2. Videre svarer du på spørsmålene (PS! De legger mest vekt på svarene, så følg med).
  3. Avslutter med Topic Quiz (Hele temaet).
  4. Når man er ferdig får man vite om 80% av oppgaven er bestått eller ikke (80% = minstekravet).

I Google Garage lære du mye om hvordan man skal nå ut til de forskjellige gruppene via ulike medier. Epostmarkedsføring, SEO (Search Engine Optimizing) , SEM (Search Engine Marketing) er enkelte verktøy som blir godt beskrevet gjennom kurset. Du merker tidlig at alt har en sammenheng, noe som gjør det lettere å svare på spørsmålene utover i kurset. Kurset i seg selv syntes vi var morsomt, lærerikt og ikke minst viktig for at oppgaven skulle bli bra. Ved bruk av videoer og lignende gjorde det at kurset ble mer spennende og kreativt.

Google Analytics sertifiseringen vi skulle gjennom bestod av:

  • Google Analytics for Beginners
  • Advanced Google Analytics
  • Google Analytics for Power Users
  • Introduction to Data Studio
  • Google Tag Manager Fundamentals

Dette er 5 ulike kurs som tar deg gjennom reisen over hvordan man tar i bruk Google Analytics. Akkurat hva Google Analytics handler om sier seg litt selv, om man har en viss erfaring fra tidligere. Det handler om analyser og hvordan man får dette omgjort til å bli lesbart gjennom statistikker og diagrammer. For oss var dette essensielt med tanke på at vi skulle analysere en blogg og følge med på om enkelte ting ga utslag for å få flere lesere gjennom en bestemt tidsperiode.

Vi anbefaler sterkt å prøve ut disse kursene om man vil bli bedre innen temaene. Man behøver ikke å gjøre ferdig alt med en gang ettersom alt blir lagret. Kursene passer de fleste, enten om du driver en blogg, nettbutikk, bedrift, sosiale medier eller bare er over gjennomsnittet interessert. Det tar litt tid å gjennomføre, men du vil sitte igjen med en god del kunnskap innen faget.

 Håper innlegget var til hjelp!

Skrevet av Viktor Roland

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial