Skip to content

Ønsker du å starte din egen nettbutikk?

Dette semesteret opprettet jeg og en medstudent en nettbutikk, uten noe som helst erfaring. Vi hadde en måned på oss på å gjennomføre dette, og nå ønsker jeg å dele mine tips om hvordan du kan gjøre det samme!

Sikre kontinuerlig fremdrift og hold fokus på de viktigste aktivitetene

Før du setter i gang med selve opprettelsen av nettbutikken, anbefaler jeg at du setter deg noen mål som motivasjon for å kunne gjennomføre. OKR (Objective, Key Results) er et enkelt styringssett som kan benyttes for å sette seg ulike mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene gjennom prosessen. Dette gjør at internkommunikasjonen i selskaper blir bedre og bedrifter løftes til neste nivå.

Kort fortalt handler OKR om å svare på 2 ulike spørsmål, i alle ledd hvert kvartal:

Objective: Hva ønsker du å oppnå?

Key results: Hvordan har du tenkt å komme dit? Objective er retningen. Key results er hvordan man skal komme dit, de bør være konkrete, målbare og tidsbestemte.

-Objective er retningen. Key results er hvordan man skal komme dit, de bør være konkrete, målbare og tidsbestemte.

Du kan lese mer om OKR her.

Her er et eksempel på hvordan en OKR kan se ut, hentet fra vår nettbutikk:

Objective: vellykket lansering av nettbutikk.

KR1: Få på plass en funksjonell nettside for desktop og mobil innen 15. Mars (10/10)

KR2: Oppnå et salg innen 25. Mars (6/10)

KR3: 100 besøkende på nettsiden innen 28. Mars (5/10)

Gjort ferdig OKR? Da er du klar til å begynne!

Det første du burde tenke på når du skal sette opp din egen nettbutikk, er hvilken e-handelsplattform du ønsker å benytte deg av. Det finnes sikkert hundrevis av forskjellige plattformer å velge mellom, men ønsker du en brukervennlig og profesjonell nettbutikk anbefaler jeg deg på det sterkeste å velge Shopify. Når vi lagde vår egen nettbutikk til vår eksamen benyttet vi oss av denne plattformen, gjesteforelesere og forelesere ga Shopify veldig gode omtaler – og det av god grunn.

Veldig brukervennlig

Shopify gir deg ekstremt mye for pengene. Det er ikke gratis, men du kan prøve det i 14 dager gratis dersom du registrerer deg her. Man trenger ikke være en ekspert på koding eller CSS, Shopify tilbyr stilfulle og elegante temaer som du enkelt kan redigere på egenhånd.

Man trenger ikke nødvendigvis egne produkter

Når du er ferdig med å redigere temaet på Shopify butikken din, er du kanskje klar for å berike den med noen produkter? Man trenger ikke nødvendigvis å ha egne produkter som man legger til i butikken sin, man kan benytte seg av et mellomledd som for eksempel Oberlo eller AliExpress som tar seg av akkurat dette. Hva mener jeg med dette?

Dropshipping er kort fortalt at man selger noe til en kunde, på vegne av en dropshipper. Du mottar ordren og betaling fra kunde, også sender du ordren til dropshipper. Samtidig betaler du også dropshipper det han skal ha for å sende produktet til kunden. Man kan si at man ”outsourcer” logistikk prosessen sin til dropshipperen. Til gjengjeld betaler dropshipper deg det mellomlegget mellom den prisen du har i nettbutikken, og det grossisten tar for produktet.

Laster du ned Oberlo som illustrert på høyre side, vil du kunne legge til og fjerne produkter som du selv vil på Shopify butikken din. Dette gjør at kunder kan bestille produktene fra nettbutikken din, så vil leverandøren ta seg av alt fra lagring og frakt til leveranse. Men vær OBS: Du regulerer prisen selv, og du burde derfor tenke på fraktkostnadene også dersom du ønsker å tjene noe på det.

Gjøre det mulig for kunden å betale

For at det skal være mulig å bestille og ikke minst betale for produktene kundene bestiller fra nettbutikken din, er du nødt til å legge til noen betalingsløsninger. Dette kan du løse ved å gå til Settings -> Payment provider. Vi valgte å legge til Stripe, de gir deg muligheten til å betale via blant annet VISA, Amex og MasterCard. Stripe vil kreve at du registrerer informasjon som navn, e-post, adresse, IO-nr osv.

Markedsføring: Hva er mest effektivt?

For at du på best mulig måte skal nå ut til dine potensielle kunder, anbefaler jeg at du tar deg i bruk av e-post markedsføring. Hvorfor? Her har du tre grunner:

-76% av alle mottakere syntes salgs-e-postene de mottar er relevante.

-66% foretrekker at bedrifter kontakter dem på e-post fremfor andre kanaler.

-Direkte salg fra e-post er minst tre ganger høyere enn i sosiale medier.

(Hentet fra https://mailmojo.no/blogg/nyhetsbrev/fakta-om-e-postmarkedsforing/)

Dersom en kunde velger å motta nyhetsbrev fra deg, så har du fått deres tillit. De er gjerne også allerede interesserte i det du har å tilby, og det er her disse tre grunnene som nevnt ovenfor spiller inn. Men hvordan kan du samle inn en e-postliste som gir deg muligheten til å markedsføre nettbutikken din?

I nettbutikken vår benyttet vi oss av en App kalt Sumo. Denne kan man laste ned gratis fra Shopify store, her kan man enkelt legge til popups til nettbutikken hvor man kan registrere seg for nyhetsbrev . Jeg anbefaler også at du registrerer en bruker hos Mailchimp, her vil du ha muligheten til å sende ut fremtidige kampanjer/nyheter/tilbud til den kontaktlisten du opparbeider deg fra Sumo.

Personvern er noe som det blir mer og mer fokus på – Etter å ha meldt seg opp via denne popupen er man nødt til å bekrefte via en e-post at man faktisk ønsker å melde seg på nyhetsbrevene, videre kan man når som helst velge å melde seg av!

Noen gode tips for e-postmarkedsføring:

-Eksperimenter med ulik tekst på dine popups! Den popupen som vist i bildet ovenfor er endret på flere ganger før vi fant en som vi så oss fornøyd med. Bruk gjerne fremhevet tekst for å fange oppmerksomheten.

-Vær personlig! Mailchimp gjør det mulig for deg å behandle kundene på en mer personlig måte, blant annet at de kan finne frem til fornavnene i mailen du sender ut. MEN pass på, litt for personlige mails kan også i noen tilfeller oppleves som creepy.

-Double open! Mailchimp gir deg muligheten til å sende ut såkalt “double open”, dersom mottaker ikke åpner mailen din ved første forsøk går det an at du sender den ut på nytt.

Husk også: Se over mailen før du begynner å sende de ut, send gjerne test mails for å sjekke at alt er i orden. Disse sjekkpunktene kan være verdt å huske på:

-Ikke for langt emnefelt: Kort og konsist, fang oppmerksomheten til mottaker.

-Forhåndsteksten! Sørg for å eventuelt endre på denne dersom den ikke viser noe relevant innhold.

Når du har fullført disse punktene vil nettbutikken din være klar for å motta trafikk. Dersom du føler for å legge til flere funksjoner til nettbutikken din er dette fullt mulig å gjøre gjennom Shopify store. Håper dette innlegget var til hjelp og at nettbutikken din blir slik som du ønsker, er det noe du lurer på kan du gjerne legge igjen en kommentar så vil jeg svare deg så raskt jeg kan!

2 Comments

  1. Beate Beate

    Veldig fint innlegg, ser frem til at du legger ut enda flere! Lengden på innlegget er veldig fint og det er bra at du bruker bilder og gode underoverskrifter for å fange lesere. Du bruker også en litt levende tekst, med uthevinger av ord og uttrykk, dette er veldig bra og er med på å fange leseren. Også fin bruk av hyperkoblinger, men bruk gjerne enda flere kilder i teksten din. Husk også at bilder som du finner på nett ikke skal ha opphavsrett, du kan blant annet finne bilder på pexels.com eller unsplash.com.

    Super innsats!

    Beate 🙂

    • Kjell André Ringelien Kjell André Ringelien

      Tusen takk for god tilbakemelding! Jeg skal definitivt tenke over dette ved de fremtidige innleggene mine 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial